Tradisjonalisme og modernisme kan sees på sees på som en reaksjon på et moderne samfunn i rask endring, der kjente verdisystemer og samfunnsformer holder på å gå i oppløsning.
Tradisjonalisme
- En fortsettelse av tradisjonene fra 1800-tallet
- Episk realisme, sentrallyrikk i bunden form og realistisk teater
- Dominerer i Norge i alle sjangrer først på 1900-tallet
Modernisme
- Eksperimentering i form og innhold i alle sjangrer
- Får størst betydning i Europa
- Ordet modernisme brukes både som samlebegrep og stilbetegnelse for mange ideer og holdninger
- Varte fra midten av 1800-tallet til rundt 1940-tallet, fikk høydepunkt rundt første verdenskrig
- Knut Hamsun og Obstfelder hadde modernistiske tendenser (1800-tallet), men i Norge fikk det lite fotfeste før i 1930-årene
- Bygger på en sterk mistillit til det moderne samfunnet
- Pessimistisk syn: depresjoner og grufulle kriger, liten tro på framskritt, føler seg fremmede og rotløse i verden, mennesker styres av krefter de ikke rår over
- Friedrich Nietzsche satt spørsmålstegn ved alle vedtatte sannheter (inkl. Guds eksistens)
- Sigmund Freud: teori om de underbevisste drivkreftene i menneskesinnet
- Brudd med tradisjoner-> preger både ideer og formspråk i modernismen
- Skildringen ble mer subjektive (det ubevisste sjeleliv trengte seg inn i personskildringene)
- Tanken om at virkeligheten, sannheten, er relativ, peker fram mot modernismen
- Fokuset skifter fra ytre beskrivelse av steder og situasjoner til skildring av personenes indre
- Virginia Woolf og James Joyce “stream of consciousness” (bevissthetsstrømteknikk) à kunne gjengi hvordan inntrykk, assosiasjoner og ideer strømmer gjennom bevisstheten
- Sentrale temaer i modernisme: identitet og mening
- Litteraturen handler om selve språket og muligheten til å kommunisere, eksperimenterer med ord som bryter med det vante.
- Lyrikken: modernismen viser seg i prosadikt, frie vers, og upoetiske motiver og ord
- Modernistisk drama bryter med det realistiske dramaet som Ibsen sto for
- Malerkunst: brudd med sentralperspektivet, som hadde dominert i flere hundre år
- “Les Demoiselles d’Avignon (1907) av Picasso regnes som det første kubistiske bildet, motivet kan bli malt fra flere sider på samme tid
- De nonfigurative bildene bryter mest med tradisjonen, eks.:”Portrait of Mistress Mills in 1750” av Joan Miro, 1934
Nietzsche
- Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900), tysk filosof, professor i klassisk filologi
- Ble sinnssyk i 1889 og tilbrakte resten av sitt liv i varetekt og pleie i Naumburg og Weimar, der moren og søsteren stelte ham
- Europas mest markante og omstridte filosof, en av dem i hvert fall
- Fremstillingene og stilen er dikterisk, rik på bilder, aforismer og paradokserà ført til omstridende tolkninger
- “Gud er død”
Nyrealisme
- 1900-1940, samme tendenser i de episke diktingene som forfatterne hadde hatt i realismen (1870-1890)à realistiske skildringer av mennesker og miljø, og samfunnsproblemer ble debattert
- Skrivemåten er den samme
- Tekstene har en skjult forteller og et logisk forståelig hendelsesforløp
- Gjerne både dialekt og sjargong i fortellingene, på den måten videreføres trekk fra naturalismen
- Arbeiderklassen gjør sitt inntog i nyrealismen, før foregikk handlingene til et borgerlig hjem med prester, leger og handelsmenn som figurerer
- Falkberget (gruvearbeidere), Kristoffer Uppdal (rallarene), Olav Duun(fiskerne), Sigrun Undset(kontordamene)
- Forfatteren skriver om sin egen samtid
- Skrev også historiske romaner (Sigrun Undsets middelaldertrilogi Kristin Lavransdatter(1920-1922) og Olav Duuns Juvikfolke (1918-1923), som strekker seg fra 1814 og vel hundre år fram i tid)
- Med store romanserier kunne man skildre mennesker og miljø bredt
- Enkeltindividets skjebne
- Problematiserer selvrealisering, valg av mann og livsform trenger ikke nødvendigvis føre til frihet og lykke
- Dreiningen mot etiske temaer: personene havner ofte i moralske valgsituasjoner, og det som skjer, viser om valget er rett eller galt
- “Eksisterer det overordnede moralske og universelle lover?”à etisk realisme
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar