onsdag 30. mars 2011

Historie

Problemstilling

-     Hvordan var det for besteforeldrene mine å oppleve krigen som barn? Hvilke minner er det de husker best? Har det de forskjellige besteforeldrene mine opplevde sammenheng med hvor de befant seg i landet, og alderen deres?


-      Hvilke oppfatninger har farfar og farmor til krigen, i forhold til det jeg har? Hva er det jeg lærer på skolen, og hva er det jeg ikke lærer på skolen som farmor syns jeg burde lært.  Hva syns de gamle om det vi lærer i dag om andre verdenskrig? Selvbiografier fra krigen, hvordan de opplevde. Hverdagen under andre verdenskrig.


Kompetansemål:
-          •identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
-          •utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling
-          •undersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortiden
-          •drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger
-          •gi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar