onsdag 8. desember 2010

Norsk 8.desember 2010

Nyromantikken
Rundt 1980 gjorde symbolismen seg gjeldene i norsk litteratur, dette kom som en reaksjon på realismen som blir kalt nyromantikken. Natur og folkeliv fikk ny betydning, som i Garborgs Haugtussa. Nyromantikken henger også sammen med symbolismens syn på det moderne samfunnet som et fremmed sted, dette passet bra i og med at den raskt industrialiseringen og urbaniseringen førte til at mange følte seg fremmedgjort. Det ble behov for psykologisk og subjektiv diktning.  Knut Hamsun stod for den kraftigste reaksjonen på realismen og i artikler og foredrag angrep han eldre kollegaer og oppfordret til psykologisk skildring av det moderne individet.  Med Fra det ubevisste sjæleliv uttrykte Knut Hamsun en sterk reaksjon mot den samfunnsorienterte diktningen som hadde dominert norsk drama og romankunst i 1870-1880-årene.

Den nye diktningen til Knut Hamsun skulle være:
-          psykologisk realistisk, skildre både handling, fakta, og det ubevisste sjeleliv som fører til merkelige handlinger
-          skildre kompliserte individer, outsidere som handlet irrasjonelt og selvmotsigende
-          gi plass for assosiasjoner, fantasier og plutselige tankeinnfall
-          ikke moralisere
Med romanene Sult og Mysterier fulgte Hamsun den nye diktingen hans. For eksempel teksten Pan som har en prosalyrisk form og er et typisk eksempel på nyromantisk diktning.
Vilhelm Krag (1871-1933) skrev diktet Fandango i 1890 og det var musikalsk og rytmisk, men ikke i en tradisjonell bunden verseform.  Han spilte på lydmalende, rare og eksotiske ord og motiver.
Den mest originale og nyskapende norske lyrikeren het Sigbjørn Obstfelder (1866-1900).  Hans første samling, Digte, kom i 1893 og verket var påvirket av Baudelaires symbolisme og kunstsyn. Han var veldig opptatt av å fange inn det moderne, urbane menneskets fremmedfølelse og opplevelser av forvirring og uro.
Kunstmalerne i nyromantikken la vekt på en stemningsbetont og følelsesmessig skildring som innebar en evighetslengsel. Innenfor landskapsmaleriet ble tusmørkeskildringene populære (mystikken kom best fram på en spesiell tid på døgnet). Fargene var kjølig med rik bruk av blått, og i Stjernenatt (1894) av Edvard Munch kom emosjonelle følelser fram.

*Symbolisme: sterke poetiske bilder og symboler, ikke detaljrike skildringer. Ville bruke kunsten til å skape kontakt med andre virkeligheter. Eksperimenterte gjerne med litterære former og regler. Diktets utseende og lyder kunne bli del av innholdet. Brøt ofte faste rim- og rytmemønster og ksrev prosalyrikk, dikt uten strofedeling. Symbolisme var forløper for modernismen på 1900-tallet. Store symbolister var Charles Baudelaire (selv om han ikke kalte seg det selv), Paul Verlaine og Arthur Rimbaud. I Norge fikk Baudelaire og symbolistene stor betydning for 90-tallskunstnerne.

onsdag 1. desember 2010

Historie: Første verdenskrig

Problemstillingen min er hvilken rolle Norge hadde under første verdenskrig. Sekundærlitteraturen min så langt er historieboka, men jeg kommer også til å bruke internett og se etter gode bøker på biblioteket.

Tøm teksten s.80

Språklige forhold 1830-1900
1.       Vi kaller 1830-årene for språkprogrammenes, ideenes og ideologienes tid fordi det var det tiåret da nordmennene diskuterte grunnlaget for et norsk skriftspråk. I 1840-årene ble det samlet inn omfattende prøver av det norske språket, for å ha et best mulig språkrunnlag å bygge skriftspråket på, dette tiåret blir kalt dokumentasjonens tid. Ideen om et eget norsk skriftspråk ble satt ut til live i tiden som blir kalt iverksettingens tid som var i perioden fra 1850 og utover siste halvdel av 1800-tallet.
2.       Grunnen til at det skjedde så mye nasjonalbyggende arbeid på 1800-tallet var at etter 1814 hadde nordmennene behov for å markere friheten sin på mange områder. (nasjonsbyggende arbeid: alle aktiviteter som har som mål å skape en sterk felles nasjonal bevissthet hos innbyggerne i et land)
3.       Arbeidet med et norsk skriftspråk var nasjonalbyggende arbeid fordi romantikken la stor vekt på at det er en nær sammenheng mellom folk og språk, språket var viktig for den nasjonale identiteten og et eget skriftspråk ville være et av de viktigste kjennetegnene på at Norge var en selvstendig nasjon.
4.       Ivar Aasen var veldig opptatt av å peke på sammenhengen mellom de norske dialektene og det norrøne språket, og han mente det var viktig å påpeke dette siden unionstiden med Danmark var et mørkt og uinteressant kapittel i norsk historie, og han mente at det var en direkte linje som bandt Norge på 1800-tallet til det gamle Norgesveldet fra tiden før 1350.
5.       Vi kan si at Knudsens og Aasens motiv for arbeidet med et norsk skriftspråk var nasjonalt, sosialt og folkeopplysende fordi arbeidet var inspirert av unionsoppløsningen og ideene fra romantikken, ville gi bøndene mer innflytelse i politikk og samfunnsliv, og det var viktig for Aasen og Knudsen at folket fikk et skriftspråk som de kunne kjenne seg hjemme i, og bruke til å uttrykke seg naturlig og skaffe seg kunnskap.
6.       Bakgrunnen for Aasens innsamlingsferder var å skaffe seg nok informasjon for å lage et konkret forslag til en egen norsk skriftnorm, men var avhengig av å få oversikt over grammatikken og ordforrådet i de norske dialektene.
7.       Det var viktig for Ivar Aasen å få en norsk grammatikk og en norsk ordbok blant annet fordi han mente det var viktig for Norge å ha et selvstendig norsk skriftspråk, og han ville ha ekte norsk talemål.
8.       Boka “Prøver af Landsmaalet i Norge” inneholdt et konkret forslag til hvordan et eget norsk skriftspråk burde se ut. Kom ut i 1853.

fredag 12. november 2010

Bakgrunnen for unionsoppløsningen
1.       Norge hadde kommet i union med Sverige ufrivillig og som en følge av Napoleonskrigene. Til 1814 hadde Norge vært i union med Danmark, men siden Danmark-Norge sluttet seg til Napoleons side og tapte, lovet stormaktene (storbritannia, Russland, Østerrike og Preussen) at landet skulle overføres til Sverige som påskjønnelse for at svenskene gikk med i krigen mot Napoleon, og som en erstatning til Sverige for tapet av Finland i 1809.
2.       4.november 1884 kom Norge i union med Sverige. Etter 1814 var Norge og Sverige i personalunion. Kongen var konge av Sverige og Norge, ikke av Sverige-Norge. Norge hadde indre selvstyre og da kong Karl Johan prøvde å få igjennom en grunnlovsrevisjon kort tid etter han hadde overtatt kongeverdigheten i 1818, sa Stortinget (som besto av embetsmenn) at 1814-grunnloven var det beste vernet mot ufrihet og en sterk kongemakt. Stortingsflertallet sørget for at Norges radikale og demokratiske grunnlov ble stående uforandret. Denne politikken ble kalt Grunnlovskonservatisme. Likevel var Norge den underlegne part i unionen, og helt til 1905 (unionsoppløsningen) styrte Sverige utenrikspolitikken i Norge. Partiet Venstre ble stadig mer radikalt og de førte en såkalt knyttnevepolitikk. De var for nasjonalisme! Høyre var fram til 1905 tilhengere av unionen, men på grunn av økende nasjonalisme, ble det stadig vanskeligere å argumentere for unionen.
3.       Christian Michelsen (1857-1925) var en norsk politiker, statsminister og skipsreder. Han var sentral i prosessen rundt unionsoppløsningen med Sverige i 1905. Han representerte Norge ved forhandlingene med Sverige i den svenske byen Karlstad.
4.       Konsulatsaken var striden om innføringen av eget norsk konsulatvesen under unionen med Sverige og var en av hovedgrunnene til at unionen ble oppløst. Venstre i Norge krevde egne norske konsuler som ikke skulle være underlagt det felles svensk-norske utenriksdepartement. Sverige fryktet at dette ville underminere den eneste virkelige unionelle fellesinstitusjonen.
5.       Lydrikepunktene var påbud som Norge ble pålagt å følge av Sverige.
6.       Våren 1905 vedtok Stortinget en lov om eget, norsk konsulatvesen. Den svenske kongen nektet å skrive under på den, som førte til at regjeringen gikk av, og Oskar 2. klarte ikke å finne nordmenn som ville danne ny regjering. Stortinget vedtok 7.juni 1905 at “foreningen med Sverige under en konge er opphørt som følge av at kongen har opphørt å fungere som norsk konge”. Det viktigste argumentet var at kongen ikke hadde klart å danne ny regjering.
7.       Faren for krig mellom Norge og Sverige i 1905 var stor. De konservative i Sverige ville gå til krig mot Norge og 50 000 kampklare soldater sto klare. Da sendte Norge 23 000 soldater på grensevakt. Bernadottetilbudet som Stortinget tilbød svenskene, avviste kongen blankt.  De liberale borgerlige og arbeiderbevegelsen i Sverige var derimot imot krig mot Norge og de viste avsky for enhver militæraksjon. Kong Oskar var også opptatt av å forhandle for å unngå krig. Forhandlingene ble holdt i Karlstad og Norge ble nødt til å ødelegge de nybygde grensefestningene, og dermed var krigsfaren over.
8.       Det ble avholdt en folkeavstemning i august i 1905 for å vise at 7.juni-vedtaket også hadde støtte i folket. Resultatet ble at 368 208 menn stemte ja til unionsoppløsningen, og kun 184 stemte nei. Kvinnene samlet også inn 250 000 underskrifter som støttet oppunder unionsoppløsningen. Den andre avstemningen som ble holdt senere var spørsmålet om Norge skulle bli en republikk eller forbli et kongedømme. Michelsen, Bjørnson og Nansen mente at en republikk ville virke provoserende på monarkiene Tyskland, Russland og Storbritannia fordi disse forbandt kravet om republikk med radikalisme og sosialisme. Ved valg av republikk kunne Norge bli straffet både økonomisk og sikkerhetspolitisk. Derfor ble den danske prins Carl spurt om å bli norsk konge. Prinsen ville at folket skulle få si sin mening, og i november stemte omtrent 80% for kongedømme. 25.november 1905 gikk den nye kongefamilien i land i Kristiania. Kongen tok navnet Haakon 7. og kalte sønnen Olav. Etter århundrer med union hadde Norge vunnet en plass blant Europas selvstendige stater. Jeg tror at grunnen til at avstemningene ble som de ble, var grunnet den sterke nasjonalismen som vokste sterkere og sterkere. Nordmenn ville være selvstendige nordmenn, ikke underlegen av noe annet land!
Repetisjonsspørsmål om kapittel 4: Kolonialisme og imperialisme
1.      Imperialisme (av latin imperiare, som betyr å herske) vil si at en stat forsøker å skaffe seg politisk, økonomisk og militært herredømme utover sine egne grenser.
2.      Nye medisiner var viktige for imperialismen fordi man måtte gjøre det lettere å overleve i oversjøiske områder. Nye medisiner mot tropesykdommer ble utviklet.
3.      Berlinerkonferansen (1884-1885) forhandlinger mellom kolonimaktene på å få spilleregler seg imellom. Deltakerne vedtok at krav på afrikanske områder måtte følges opp av erobring og full kontroll over området, de vedtok også å bekjempe slaveriet.
4.      Britene ville skaffe seg et sammenhengende kolonirike fra Kapp til Kairo.
5.      Frankrike tok kontroll over enorme områder i Vest- og Nordvest-Afrika og tok kontroll over Algerie, Tunis og Marokko.
6.      De tyske koloniene var i Sørvest-Afrika og i Øst-Afrika.
7.      British South Africa Company fikk konsesjon til å lete etter mineraler av dronning Victoria. Selskapet hadde sin leiehær som skulle slå ned motstand.
8.      En handelskoloni er en koloni der afrikanerne produserte råvarer for europeiske handelsselskaper. Her beholdt de afrikanske bøndene jorda, men ofte ble skattelegging brukt for å presse lokale bønder til å drive salgsjordbruk.
9.      Naturgummi er fra ville slyngplanter som vokste vilt i Kongo som kunne tappes for sevje som i størknet form ble grunnlaget for gummiproduksjonen.
10.  Direkte styre av koloniene var når kolonimakten gikk inn i landet og styrte koloniene uten mellomledd. Målet var å presse inn sin kultur. I dette systemet var det mindre diskriminering, og det ble større muligheter for å bevege seg oppover i samfunnet, men det ble vanskelig å holde på den afrikanske kulturen.
11.  Storbritannia styrte sine kolonier indirekte ved å bygge på den lokale høvdingmakten som allerede eksisterte. Det britiske kolonistyret forutsatte klare skiller mellom hvite og afrikanere og åpnet for diskriminerende holdninger.
12.  De nederlanske boerne hadde satt seg fast på sørspissen av Afrika allerede på 1600-tallet, og de ble senere drevet nordover av britene. Midt på 1800-tallet grunnla boerne republikkene Transvaal og Oranjefirstaten.
13.  Sepoyene i India var indiske soldater i den britiske hæren. De gjorde opprør mot kristen misjon og britisk innflytelse i det indiske samfunnet, og det spredte seg til sivilbefolkningen.
14.  Indian National Congress ble stiftet i 1885 av lærere, jurister, journalister, leger og forretningsfolk, også kalt Kongresspartiet. De krevde ikke uavhengighet, men ville ha slutt på diskrimineringen og ønsket flere indere inn i ledelsen av landet. De krevde også vernetoll, slik at indisk industri kunne bygges ut.
15.  Det ble også stiftet foreninger for å beskytte Indias kuer. Gjennom viljen til å bevare indiske skikker styrket denne bevegelsen bevisstheten om samholdet mellom hinduene.
16.  I det britiske imperiet var India “juvelen i kronen”. Helt siden 1500-tallet tjente britiske handelsinteresser stort i India. Først handlet britene med indisk krydder, på 1700-tallet med indiske bomullstøyer og silke og på 1800-tallet med jute, indigo, bomull og te.
17.  Europeerne var ute etter varer som te, silke og porselen. Madndsjuene, et erobrerfolk nordfra, styrte nå Kina. På 1800-tallet var befolkningsveksten stor, og i 1850 var folketallet over 400 millioner. Det var dette enorme markedet for varer imperialistmaktene først og fremst var ute etter.
18.  Opiumsbruken og mangel på jord førte til elendige levekår for befolkningen i Kina. Mange kinesere la skylda på mandsjuene for alle ydmykelsene landet ble utsatt for, noe som førte til mange opprør. Det største opprøret, taipingopprøret, startet i Sørvest-Kina i 1850 og varte i 14 år. Opprørerne var for en stor del fattige bønder som ønsket et mer rettferdig samfunn.
19.  Bokseropprøret var på 1900-tallet da folk som kalte seg “sannhetens og rettens knyttneve” (av europeere kalt boksere) gjorde opprør og gikk til angrep på kristne. Oppstanden ble slått ned av utenlandske tropper, og mange av opprørene ble henrettet.
20.  Samuraiene var krigerkasten og skatteoppkrevere og krigere for høyadelen.
21.  Japan kom i konflikt med Russland da de okkuperte både Korea og Taiwan og trengte videre vestover inn i det råvarerike Mandsjuria. Russland var også ute etter det samme området. Den russisk-japanske krigen brøt ut i 1904, og det vakte voldsom oppsikt da Japan som ikke-hvit stat beseiret den hvite stormakten Russland.
22.  Bakgrunnen for Krimkrigen var at russerne ville ha isfri havner og behovet for sterkere kontroll med grensene økte. I 1853 slo det ut full krig mellom det osmanske riket og Russland. Russerne ville ha adgang fra Svartehavet til Middelhavet. De ville også beskytte de ortodokse kristne som var under osmanenes herredømme. For å demme for russisk innflytelse på Balkanhalvøya og i Middelhavet, gikk Storbritannia og Frankrike inn i krigen på det osmanske rikets side. Krigen varte til 1856, da Russland ba om fred.
23.  Russland tok kontroll over Kasakhstan, Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Turkmenistan i Sentral-Asia.
24.  Monroedoktrinen var politikken om at USA ville betrakte enhver europeisk innblanding i Amerika som en fiendtlig handling. Den var særlig rettet mot tidligere koloniherrer i Amerika, som Spania og Storbritannia.
25.  Abraham Lincoln ble valgt til USAs president i 1860 og var republikaner. Republikanerne stod for en sterk sentralmakt og vernetoll og var imot slaveriet. Han avskaffet slaveriet i 1863.
26.  Homestead Act var en regel som sa at nybyggere på prærien kunne få 640 mål jord nesten gratis mot å dyrke den.
27.  Mexico mistet omtrent halvparten av dets territorium (det nåværende Texas, Arizona, Utah, Nevada og California).
28.  “Onkel Sams bakgård” var statene i Mellom-Amerika og i Det karibiske hav som USA hadde erobret på grunn av sterke økonomiske interesser.
29.  Caudillos var diktatorer i Latin-Amerika som styrte mange land eller deler av land.
30.  I 1910 oppstod det en revolusjon i Mexico da landet var verdens største oljeeksporterende land. Krefter som ønsket å frigjøre landet fra utenlandsk kapital, grep makten. Indianerbøndene gjorde også opprør under ledelse av Emiliano Zapata. Etter en lang borgerkrig seiret de radikale kreftene, som gjennomførte en jordreform, nasjonaliserte naturressurser og innførte lover som skulle bedre levekårene for det fattige flertallet.    

torsdag 14. oktober 2010

Norsk: Refleksjonsnotat

Jeg begynte først å lese “Appelsinpiken”, så “Idas dans” og til sist “Veien til Karlsvogna”. Samtidig som bøkene er triste og inneholder mye sorg, som gjorde at jeg til tider nesten ble litt dyster selv, så inneholder de minst like mye håp, glede og kjærlighet. I tiden som jeg har lest bøkene har jeg lært at hver dag er en gave, og at det ikke er noen selvfølge å være frisk.
Jeg har ikke helt begynt å skrive på oppgaven, men jeg har funnet litt sekundærlitteratur og gjort mange tanker og refleksjoner rundt oppgaven min. Blant annet har jeg lånt boka “Livslyst” av Anbjørg Sætre Håtun hvor det står om hvordan man mestrer og møter motgang.
Jeg valgte temaet kreft fordi jeg syns det er et interessant tema. Fetteren min, som er et år yngre enn meg hadde kreft da han var liten, og for noen år siden mistet jeg tanta mi som jeg er oppkalt etter. Problemstillingen min er hvordan ulike mennesker reagerer når en i familien har kreft. Hvordan en ektemann reagerer når kona hans blir syk, hvordan en mor reagerer når dattera hennes blir syk, og hvordan en sønn opplever det å miste sin far. Jeg er egentlig litt redd for at temaet skal bli litt vanskelig for meg å skrive om siden jeg selv har opplevd å miste et veldig viktig familiemedlem av kreft, men på en annen side så tror jeg at jeg kan lære mye om kreft og på den måten forstå bedre hva sykdommen virkelig innebærer, både fysisk og psykisk.

mandag 20. september 2010

Norsk: "Hos politilegen" av Christian Krogh

Emil Winther har voldtatt Albertine, en syerske. Innkaller henne til gynekolog for å sjekke om hun har kjønnssykdommer. Hun anser seg selv som prostituert. Hun er forutbestemt, det er hennes skjebne. Hun er determinert. Hun prøver å komme seg unna, men det går ikke.
1.
a) Albertine ler og tiltaler Winther med fornavn fordi han har voldtatt henne, men later som om ingenting har skjedd, inne på politistasjonen.
b) Når hun skal bli undersøkt av legen, kniper hun igjen knærne fordi hun er redd. Hun kniper knærne sammen når assistenten prøver å spre benene hennes og presser håndflatene foran øynene. Hun føler stor skam og ønsker seg langt bort fra situasjonen. Etter en stund blir hun roligere og begynner å tenke på alle kvinnene som har vært der før og alle som vil bli undersøkt etter henne. Hun synes det er skrekken som var det verste.
c) Når legen er ferdig med undersøkelsen av Albertine, stiger hun forvirret ut av stolen og kjenner på nytt skammen komme sigende inn på henne. Når hun kommer ut igjen på værelset har hun fått tilbake den bleke fargen sin igjen og beveger seg gjennom værelset som om ingenting har skjedd. Hun er nå blitt determinert som prostituert. Hun mener at dette er hennes skjebne, og det er ingenting hun får gjort med det, uansett hvor mye hun kjemper imot.
2.
Karakteristiske trekk ved forfatterens skrivemåte er at han skildrer prostitusjon og bringer fram den nådeløse sannheten i samfunnet. Jeg tror at skildringen virket sjokkerende på leserne da romanen kom ut, fordi man helst skulle skyve det skamfulle under teppet og ikke prate om de dystre sidene i samfunnet. Teksten er realistisk og “Albertine” blir karakterisert gjennom replikker og handlinger, og teksten er blitt skrevet med en muntlig og hverdagsrealistisk stil.  Christian Kroghs roman er påvirket av Emilie Zolas naturalistiske determinisme: Det er fattigdommen og ytre omstendigheter som tvinger Albertine ut i prostitusjon.

torsdag 16. september 2010

Historie: Industrisamfunnet blir til

Repetisjonsspørsmål 15-27, fra s.50-59
15.         Folketallet i Norge i år 1800 var 9000.

16.         I år 1900 var folketallet i Norge hele 230 000.

17.         Kvenene var finner som hadde innvandret til Norge siden 1600-tallet på grunn av uår og trange kår i hjemlandet. På 1800-økte finneinnvandringen.

18.         Homestead Act ble vedtatt av Kongressen i 1862 og gikk ut på at menn som ville ta amerikansk statsborgerskap, kunne få 640 mål jord nesten gratis. Forutsetningen var at de bygde et hus på ca. 16m2 og at de bodde der i minst fem år.

19.         For Norge betydde det at navigasjonsakten ble opphevet i 1849: skip fra Norge og andre land kunne fritt frakte varer til britiske havner, uansett hvilket land varene kom fra, dette var særlig viktig for norske redere.

20.         De norske gründerne bygde de første tekstilfabrikkene langs Akerselva i Kristiania og ved Bergen. De produserte for det norske hjemmemarkedet, men maskinene trengte vedlikehold. Dermed ble de første mekaniske verkstedene bygd.

21.         På 1900-tallet jobbet over ¼ av alle yrkesaktive i industrien. År 1900: 28 % av Norges bruttonasjonalprodukt)

22.         Konsesjonslovene var et resultat av at norske fosser ble solgt av norske bønder og kjøpt opp av utenlandske og norske kapitalister som betalte veldig lite for dem. Etter hvert stilte myndighetene krav til kjøperne; aksjeselskaper måtte søke om tillatelse (konsesjon) før de kunne begynne å bygge ut. Konsesjonslovene krevde at kunstige dammer og fosser etter 60-80 år skulle bli statens eiendom, og på den måten sikret det norske samfunnet seg kontroll over naturressursene.

23.         “Det store hamskiftet” betyr at bygdene i Norge fikk et nytt utseende, de skiftet ham. Historikere har funnet ut at norske bønder levde ikke i en total selvforsyningsøkonomi, etter 1814 og tiårene etter handlet bøndene med hverandre, med folk i nabobygdene og med kjøpmenn i byene. Alle bøndene var nødt til å kjøpe salt og jern og 1/3 av kornet som ble brukt i Norge før 1850 var importert. Bøndene hadde også andre inntekter enn det de fikk av jorda de eide. (Slåmaskinen var selve symbolet på det store hamskiftet)

24.         Jordskiftelovene av 1827 og 1857 betydde mye for bøndene i Norge fordi man begynte å skifte på jorda og dermed fikk gårder som var lettere å drive. Noen satset på storfehold, andre på fjærfe, mens andre begynte med frukt og hagebruk.

25. Slåmaskinene var selve symbolet på det store hamskiftet. I stedet for å være fem til ti mann som slo med ljå, trengte man kun én slåmaskin for å utføre samme arbeidet.

26.         En husmann var en person som fikk rydde en liten plass på en gård og fikk lov til å dyrke korn og grønnsaker og kanskje et par husdyr, så lenge de betalte leie til bonden. På Vestlandet var behovet for arbeidskraft mindre, og de fleste husmennene levde av fiske og håndverk, og hadde høyere sosial status enn husmennene som levde på Østlandet og i Trøndelag. De hadde nemlig arbeidsplink, og hele husmannsfamilien måtte møte opp og arbeide dersom bonden forlanget det. Husmannsfamilien var en underklasse på bygdene, og mange levde et usselt liv. I 1860-årene bodde det 67 000 husmannsfamilier i Norge, men nå gjorde mekaniseringen mange typer kroppsarbeid overflødig, og tallet på husmannsfamilier sank.  En grunn var jordloven av 1928, som gav husmannsfamiliene rett til å kjøpe den plassen de bodde på.

27.         Årsakene til at fiskeriene i Norge hadde framgang på 1800-tallet var:
- den voksende befolkningen i Europa trengte rimelig mat
- behovet økte også innenlands
- bondefamiliene fikk det meste av kontantinntektene fra fisket (yrkeskombinasjonen bonde og fisker var vanlig i kystdistriktene, og de tjente mange penger, kvinner og menn som foredlet fisken fikk lønn i pengeràde ble sterkere knyttet til pengesamfunnet)

Norsk: Spørsmål til "Karen"


1.       Det er tre parallellhistorier i novella og de er:
Karen: Hun jobber som servitør på Krarup Kro. Hun er svært vakker og alle som kommer innom blir betatt av henne, samtidig som de syns hun er litt underlig.  Karen har på seg en blå hvergarnskjole som er for trang som kan tyde på at hun er gravid. Når Anders, postmannen, kommer inn på kroen, forsvinner Karen ut til kjøkkenet.  Så dukker hun opp igjen, og overhører en samtale mellom de reisende på kroa og hun får vite at postmannen er både gift og har barn.  Når hun får høre dette, blir hun forvirret og helt fra seg, og løper ut baksiden av huset og tar sitt eget liv.
Haren og reven: reven lusker rundt etter haren og lurer på om det er haren som har blitt dummere, og reven som har blitt smartere, eller omvendt.
Vinden: skildringer om hvordan vinden oppfører seg gjennom historien. Vinden er rolig på begynnelsen, bygger seg opp etter hvert med sterke vinddrag, og tilslutt stilner den.
2.       De tre historiene er bundet sammen ved at de begynner ganske rolig og bygger opp til et spenningspunkt/høydepunkt og etter det “stilner stormen”.  Historien om Karen er bundet sammen med historien om reven og haren, fordi Karen vil ha Anders, på samme måte som reven jakter på haren og vil ha den. Vinden skildrer Karens følelser.   

3.       Novellas klimaks/høydepunkt er når Karen får vite at Anders, postmannen, har både kone og barn.
4.       “Karen” er en realistisk novelle:
-           Samfunnsproblemet i “Karen” er barn utenfor ekteskap og utroskap.  Karen er gravid med en mann som allerede har en familie, og det er hun som sitter igjen som synderen, selv om Anders er like mye skyldig i situasjonen.
-          Forfatteren holder distanse til fortellingen. Ingenting skal bli forskjønnet eller pyntet på. Synsvinkelen følger personene i teksten.
-          Personene i “Karen” blir karakterisert gjennom handlinger, ikke veldig mange forklaringer.
-          Miljøskildringer i fortellingen er hvordan vinden og dyrene oppfører seg. Dette gjenspeiler Karens følelser og tanker, og hvilke forhold hun lever under. Når vinden er mer rolig, er Karen rolig. Men når hun får vite at postmannen har familie, blir hun svært forvirret og vet ikke hva hun skal gjøre. Vinden skifter da fra vestenvind til nordenvind og siden til østenvind og derpå til sønnenvind. Til slutt forsvinner vinden, og med dette forstår vi at Karen har tatt sitt eget liv.   

tirsdag 14. september 2010

Historie: Industrisamfunnet blir til

1.      Årsakene til den industrielle revolusjon:

-          Dødeligheten gikk ned på 1700-tallet
-          I tidligere tider hadde brå vekst i befolkningen ført til hungersnød, men under den industrielle revolusjonen var det bedre hygiene, mer næringsrikt kosthold og epidemier avtok
-          I England var det få bønder som eide den jorda de dyrket, den tilhørte en adelig godseier eller en kjøpmann. Eiendommene ble samlet som førte til økt effektivitet og flerdoblet avling.
-          Jordbruket ble mer effektivt og produksjonen økte ved hjelp av såmaskiner og ploger, husdyrene beitet ikke lenger sammen med dyr fra andre gårder og det ble drevet systematisk avl som gav mat til befolkningen
-          Mens befolkningsøkningen og det effektive landbruket i England skaffet arbeidskraft til fabrikkene, var det godseierne som hadde penger nok til å investere i industrien.
-          Befolkningsøkningen skapte et marked for tekstilindustrien, nye spinne- og vevsmaskiner økte produksjonen
-          Det var dampmaskinen som drev den industrielle revolusjonen framover, og oppfinnelsen ble videreført med elektrisitet og mer automatisert maskineri
-          Steinkull erstattet trekull
-          Etter hvert fikk britene et solid jern som kunne smeltes og formes, mat og industrivarer ble fraktet til markedene med hjelp av nye kommunikasjonsmidler
2.      Wikipedia er en informasjonskilde hvor alle kan kontrollere innholdet. Vanligvis er Wikipedia et ålreit oppslagsverk, som blir hyppig brukt av elever, likevel kan man ikke være sikker på at det man leser er 100% troverdig. Personlig syns jeg Wikipedia er grei å bruke dersom jeg skal ha informasjon kjapt, men liker best å ha andre mer troverdige kilder som for eksempel fagsider.

3.      De siste 150 årene har gjennomsnittshøyden på norske rekrutter økt. På 1800- og 1900-tallet var gjennomsnittshøyden til rekruttene 169-170 cm, mens i 2006 hadde den økt til 180 cm. SSB forklarer denne utviklingen ved å trekke fram økonomisk vekst og bedre helseforhold.  Økonomisk vekst gav tilgang til mat som inneholdt viktige næringsstoffer, sykdommer avtok og arbeidsintensitet ble bedre.   

tirsdag 31. august 2010

Norsk: Tid og tendenser

Tøm teksten, s.68

1) I siste halvdel av 1800-tallet i Norge ble kalt "det store hamskiftet" for å beskrive endringsprosessene i det norske bondesamfunnet. Ettersom flere og flere flyttet inn til tettsteder og byer, økte behovet for landbruksprodukter og dermed måtte landbruket produsere for større markeder. Det ble også lettere for bøndene å nå ut til de nye markedene på grunn av bedre veier og jernbane.

2) I liberalismen er det viktig å fremheve at hvert enkelt individ har rett til selvbestemmelse og at alle skal ha like rettigheter. I sosialismen, derimot, er individets frihet begrenset, alle skal ha samme levestandard, og den skal være uavhengig av den enkeltes egeninnsats. I liberalismen er man sin egen “lykkesmed”, mens sosialister mener at samfunnsutviklingen blir styrt av materielle og økonomiske forhold og dette vil bli best mulig styrt av staten.

3) Darwins utviklingslære går ut på at de som er sterkes og mest skikket, overlever i livets kamp. Darwinismen møtte stor motstand fra kristne fordi de mente at man skulle ha et teologisk syn på menneske og samfunn, liv og utvikling skulle forklares som Guds skaperverk.

4) Positivisme er et vitenskapssyn hvor kun det som kan registreres, måles, veies og systematiseres i den fysisk sansbare verden, er objektivt og sant. Mange mente at litteraturen også skulle skildre livet på en slik naturvitenskapelig måte.

Definisjoner
- Liberalisme: ideologi som framhever den enkeltes rett til selvbestemmelse og like rettigheter for alle (likestilling for kvinner, utdanning og allemm stemmerett)
- Sosialisme: ideologi hvor indivitets frihet er begrenset fordi man mener at materielle og økonomiske forhold styrer samfunnsutviklingen
- Determinisme: livssyn som hevder at menneskets utvikling og vilje er bestemt av arv, miljø og historiske omstendigheter
- Metafysikk: det som ligger utenfor den sansbare verden
- Positivisme: naturvitenskapelig forståelse av menneskelivet, med navn etter et verk av filosofen Auguste Comte
- Realisme: den tydeligste nye tendensen i Europas litteratur og kunst i siste halvdel av 1800-tallet. (kunsten skulle være: moderne, problemorientert og politisk, realistisk og sann i framstillingsmåten, mest mulig objektiv)
- Naturalisme: litteraturen skulle brukes til å skildre menneskelivet mest mulig detaljert, omtrent slik målet er i naturvitenskapene.